Vedeli ste, že ak beháte so svojím partnerom, máte vyššiu šancu na dlhodobý a šťastný vzťah? Tajomstvo šťastných párov vraj spočíva práve v tom, že partneri zdieľajú spoločné koníčky. A naopak, nezáujem o spoločné aktivity je prvým znakom partnerskej krízy.

Keďže výkony na trati zrejme nepatria medzi kľúčové kritériá pri výbere životného partnera, je veľmi pravdepodobné, že s partnerom nebudete na rovnakej kondičnej úrovni (aspoň nie hneď od začiatku). Lepší z dvojice sa preto nutne musí prispôsobiť tomu slabšiemu. O tomto je aj skúsenosť mojej kamarátky:

>>Celé roky som behávala sama. Niekedy s hudbou, ale omnoho častejšie bez nej. Potrebovala som počuť svoj dych, vnímať zvuky lesa a spev vtákov. Milovala som tie chvíle. Dokonalý detox hlavy.

Keď som spoznala svojho manžela, začali sme behať spolu. Za necelý rok spoločného randenia sa manžel vypracoval z úplného začiatočníka na solídneho bežca. Samozrejme, nebolo to bez “obetí” – počas spoločných tréningov som sa musela prispôsobiť jeho tempu a kondičným schopnostiam. Ale robila som to rada. Behanie utužovalo náš vzájomný vzťah a stalo sa naším spoločným koníčkom.

Narodením dcérky sa nám pohodlný a aktívny život vo dvojici obrátil na ruby. Žiadne kino a nedeľné obedy v reštaurácii, spoločná posilňovňa alebo koncert. Jedine to behanie nám zostalo. Voľný čas delíme medzi bežecké tréningy a spoločné rodinné aktivity. Vzájomne sa podporujeme a tešíme sa z úspechov toho druhého. Beh je náš životný štýl<<

Aj odborníci sa zhodujú na tom, že udržiavanie spoločných záujmov utužuje vzťah. Znamená to, že partneri nielen žijú veľa seba, ale žijú spolu. Na druhej strane je však rovnako dôležité, aby sme neupierali partnerovi právo aj na samostatné trávenie času.

Aby teda behanie vo dvojici bolo niečo, čo partnerov spája a nie rozdeľuje, majte na pamäti tri dôležité zásady:

#1 Nikdy nenúťte svojho partnera behať s vami, pokiaľ sám nechce!

Vo fungujúcom vzťahu sa partneri tešia zo spoločne stráveného času, to však neznamená, že musia mať rovnaké koníčky. Chodí váš partner na ryby? Nesnažte sa mu túto záľubu zatrhnúť. Vzájomne sa podporujte v rôznych oblastiach života, ale nájdite si tiež niečo, čo môžete robiť spoločne a čo baví vás oboch. Zdieľané skúsenosti totiž obohacujú vzťah a prehlbujú priateľstvo medzi partnermi.

#2 Nekritizujte svojho partnera za chyby!

Ak ste to vy, kto je z vás dvoch lepší bežec, snažte sa vyvarovať prehnanej kritike. Aj dobre mienené rady môžu niekedy poriadne liezť na nervy. Pokiaľ budete svojho partnera neustále kritizovať za chyby, skôr či neskôr na behanie zanevrie. Naopak, podporujte ho v jeho snažení a vyzdvihnite každý, hoci aj malý, úspech.

#3 Nesnažte sa byť za každú cenu prvý!

Ste jeden tím! Pri spoločných tréningoch preto nechajte súťaživosť radšej doma. Vyhrať totiž môže vždy iba jeden z vás a na druhej strane, nikto z nás neprehráva rád. Takže radšej ako poraziť toho druhého si stanovte spoločný cieľ (napr. zabehnúť partnerskú štafetu v talianskej Verone rovno na sviatok sv. Valentína) a tréningy zamerajte na jeho dosiahnutie. Beh vo dvojici by mal byť viac o užívaní si spoločne stráveného času, ako o výkonoch.

Autor: M.Dorčáková

Komentáre